Rok 2009 pokazał, że rynek telekomunikacyjny jak niemal żaden inny, zmienia się szybko i to zarówno pod względem technologicznym jak i pod względem wymagań klientów. Technologia informacyjna zyskuje coraz więcej na znaczeniu, nasze codzienne życie jest już pełne bitów i bajtów, a wyzwania telekomunikacyjne przyszłości są ogromne. Wszyscy uczestnicy rynku są zgodni, że obecnie najistotniejszą sprawą w branży telekomunikacyjnej jest stworzenie odpowiednich warunków inwestycyjnych, tak aby całkowicie wyeliminować wykluczenie cyfrowe. Również właściwa regulacja całego sektora ma ogromne znaczenie dla dostępności usług szerokopasmowych w przyszłości.
W czerwcu br. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował coroczny raport na temat stanu rynku komunikacji elektronicznej w Polsce. Oprócz charakterystyki rynku oraz najważniejszych jego wyników w dokumencie przedstawiono także najważniejsze działania regulacyjne urzędu oraz kluczowe wydarzenia ubiegłego roku.
Zgodnie z danymi UKE uzyskanymi od przedsiębiorców, wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży usług trzech głównych segmentów (telefonii stacjonarnej, telefonii ruchomej i dostępu do Internetu) w 2009 roku wyniosła ponad 42 miliardy złotych i była niższa o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Zmniejszenie wartości całego sektora telekomunikacyjnego jest wynikiem znacznego spadku wartości rynku telefonii stacjonarnej. Wyjątkiem w segmencie stacjonarnym są usługi świadczone w technologii VoIP z których przychód w 2009 r. w stosunku do roku 2008 wzrósł prawie o 35 proc. Spadek wartości rynku związany jest także z intensywną regulacją MTR, słabym wzrostem wartości (mającego dodatkowo właścicielskie problemy) rynku mobilnego i brakiem biznesowej odpowiedzi ze strony rynku komórkowego na tak postawione wyzwania.
- Poprzedni artykuł
- Następny artykuł »»