INFOTEL

O tym, że usługi telekomunikacyjne sprzedawane w pakietach są znacznie tańsze od pojedynczych, polscy klienci wiedzieli już od dawna. Teraz w coraz większym stopniu zaczynają naprawdę mieć do nich dostęp.

Operatorzy telewizji kablowych, wiodący prym na polskim rynku triple play, coraz bardziej odczuwają presję konkurencji ze strony telekomów i operatorów satelitar- nych. Do gry w tym intratnym segmencie śmielej wkracza m.in. Telekomunikacja Polska SA, poszerzając swoją ofertę tele- wizyjną i znacząco przyspieszając prędkość internetu. Inne telekomy również chcą wy- walczyć kawałek tortu z tego, coraz bardziej zatłoczonego, rynku. Telefonia Dialog w trzech miastach w Polsce zachodniej i cen- tralnej planuje uruchomienie usług multi- medialnych i internetowych na bazie tech- nologii fiber-to-the-home, umożliwiającej transfer danych z prędkością do 1 Gb/s.

Nowe inwestycje telewizji kablowych mają być sposobem na zwiększenie udziałów w rynku. W grę wchodzi przede wszystkim moder- nizacja sieci oraz rozbudowa pakietu usług dodanych, takich jak VoD, PVR czy kanały HD. Inwestycje w usługi dodane są obecnie kluczowym elementem walki konkurencyjnej. Zainwestowanie wysokiej kwoty (500 mln zł) w rynek przez pięciu najważniejszych operatorów kablowych może zadecydować o uzyskaniu niewielkiej przewagi nad telekomami i platformami satelitarnymi. Z drugiej strony, nie należy zapominać, że usługi te są już od dawna dostępne w ofertach niektórych operatorów (np. VoD w TP czy telewizji „n”), a zatem większość telewizji kablowych w tym wypadku może być traktowana raczej jako naśladowcy niż pionierzy.

Podczas gdy kablówki z telekomami będą toczyć bój o najmniejszy nawet kawałek rynku na terenach zurbanizowanych, dla Cyfrowego Polsatu istotnym targetem będą również małe miasteczka i wioski. Obecnie ten operator jest największym dostawcą usług cyfrowej telewizji satelitarnej na wymienionych obszarach, a w drugim kwartale zaoferuje usługi łączone: telewizję z szerokopasmowym internetem bezprzewodowym. W ciągu najbliższego roku planuje także wprowadzenie usług telefonii VoIP. Taka strategia, podparta wykorzystaniem znanej marki, pozwoli na skuteczne powiększanie liczby odbiorców.

Niewątpliwie na polskim rynku triple play w ciągu najbliższych dwóch lat możemy spodziewać się interesujących posunięć ze strony każdego z dużych operatorów. Jedno jest pewne: na wojnie pomiędzy kablówkami, telekomami i operatorami telewizji satelitarnej najbardziej skorzystają klienci, którzy otrzymają dostęp do szerokiej oferty usług triple play po konkurencyjnych cenach.

Autorka jest analitykiem zespołu Information and Communication Technologies w warszawskim oddziale Frost & Sullivan.
Zajmuje się analizą trendów na rynku ICT w Europie Środkowej i Wschodniej.