Obserwując rynek elektroniki użytkowej, można zauważyć, że w ostatnim czasie telewizor znów przejmuje funkcję centrum domowej rozrywki. Dzięki funkcjom internetowym, dzisiejsze telewizory nie ograniczają nas jedynie do oglądania nadawanych przez nadawców w danej chwili kanałów, ale otwierają przed użytkownikami niespotykane dotąd możliwości.
W tej chwili funkcjonalność ta rozwinęła się na tyle, że obok treści tekstowych mamy możliwość przeglądania zdjęć, słuchania muzyki lub nawet oglądania wideo prosto z Internetu. Już teraz wiemy, że funkcje internetowe w urządzeniach RTV będą rozwijać się coraz szybciej oferując użytkownikom coraz szerszy wachlarz możliwości uzupełniając w ten sposób standardowe możliwości odbiornika telewizyjnego. Już wkrótce będziemy mogli dzięki nim przeczytać ulubiony artykuł, posłuchać ulubionego utworu muzycznego, ale także obejrzeć dowolny program telewizyjny, którego z różnych powodów nie udało nam się obejrzeć w czasie rzeczywistym emisji, w innym, dowolnie wybranym przez nas terminie.
Funkcja internetowego okna na świat wykorzystywana jest w najnowszych urządzeniach i stanowi rozwinięcie idei tele- wizora, jako multimedialnego centrum domowej rozrywki, które oferuje to, co najlepsze w telewizji oraz w Internecie.
Funkcje internetowe dostępne są w najnowszych telewizorach, odtwarzaczach Blu-ray oraz zestawach kina domowego. Komunikacja z siecią odbywa się poprzez stworzone spe- cjalnie pod dane urządzenie aplikacje, które wcześniej pobie- rane są z bezpiecznego serwera. Po zainstalowaniu aplikacji, urządzenie łączy się bezpośrednio z serwerem dostawcy treści, co pozwala na wygodne i szybkie poruszanie się po wybranych multimediach.
Obecnie w większości telewizorów na rynku z tymi funkcjami ma dostęp do globalnych portali i usług jak np. Google Map, YouTube, Facebook, Picasa itp.
– Telewizja dla większości Polaków wciąż jest najważniej- szym medium, a kanapa przed telewizorem to miejsce, w którym spotykają się wszyscy domownicy. Z badań wiemy jednak, że tym, co zniechęca do telewizji ludzi młodych, jest brak oferowanego przez Internet poczucia pełnej kontroli nad doświadczeniem medialnym. Otwarte na personalizację widgety mogą to zmienić, bo zapewnią dostęp do części ulubionych materiałów z Internetu bez ruszania się z fotela, i to na największym ekranie w domu – mówi dr Mirosław Filiciak, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – Takie rozwiązanie może być też okazją do przełamania niechęci do Internetu części przedstawicieli starszego pokolenia. Takie „oswajanie” nowych technologii przez podłączenie ich do telewizora miało zresztą miejsce już wcześniej, gdy pojawiły się pierwsze komputery domowe czy gry wideo – dodaje.
W związku z powyższym powstaje coraz większe zapotrzebowanie na treści lokalne – krajowe.
– Dzięki konwergencji mediów, w tym przypadku telewizji i Internetu, już niebawem nie będziemy patrzeć na telewizor, jako na narzędzie do oglądania nadawanych właśnie programów, ale jako interfejs łączący nas z setkami tysięcy materiałów tekstowych, multimedialnych i wideo, dostępnych w wybranym przez nas czasie i miejscu. Konsekwentnie dążymy do realizacji tej wizji. W ubiegłym roku Samsung jako pierwszy producent sprzętu RTV na polskim rynku wprowadził na ekran telewizora trzy polskie widgety Agory (Wiadomości, Repertuar kin i Finanse) zapewniając polskiemu użytkownikowi dostęp do lokalnych treści tekstowych oraz eliminując tym samym barierę językową będącą do tej pory dużym ograniczeniem w korzystaniu z widgetów. Obecne partnerstwa – w tym z portalem Onet.pl – to kolejne konsekwentne kroki na drodze realizacji tej wizji. Również dzięki współpracy z Redefine jako pierwszy producent sprzętu pokazujemy, że możliwy jest dostęp do treści video w formacie 3D Full HD poprzez Internet@TV – mówi Grzegorz Stanisz, CTV Product Manager w Samsung Electronics Polska.
Aktualnie urządzenia marki Samsung umożliwiają dostęp do ośmiu tworzonych lokalnie widgetów, których zawartość przygotowywana jest specjalnie na potrzeby usługi Internet@TV:
-
ipla.pl: Aplikacja, która umożliwia użytkownikom dostęp do materiałów wideo na żądanie, zawierająca m.in. znaczną cześć zbiorów jednego z największych w Polsce nadawców telewizyjnych – Grupy Polsat.
-
Onet.pl – Wiadomości: Zawsze najświeższe informacje aktualizowane 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Najważniejsze wiadomości z kategorii kraj, świat oraz fotogalerie wyświetlane bezpośrednio na telewizorze.
-
Onet.pl – Sport: Serwis umożliwiający dostęp do informacji na temat najważniejszych wydarzeń sportowych. Znajdują się tu najświeższe informacje sportowe z całego świata, galerie z imprez sportowych, wyniki rozgrywek oraz kalendarz wydarzeń sportowych.
-
Onet.pl – Biznes: Najważniejsze informacje i kategorie biznesowe zlokalizowane w telewizorze. Aplikacja Onet.pl Biznes oferuje szybki dostęp do następujących sekcji tematycznych: krajowe i światowe notowania największych spółek giełdowych, wiadomości biznesowe, kalkulator walutowy.
-
Agora – Tuba FM: Aplikacja umożliwia odbiór stacji radiowych z najpopularniejszego w Polsce radia internetowego – portalu Tuba.fm, zawierającego ponad 30 tematycznych kanałów z różnymi rodzajami muzyki.
-
Gazeta.pl – Finanse: Aplikacja zawiera najnowsze wiadomości biznesowe, notowania kursów walut oraz giełdowe. Użytkownik może śledzić notowania papierów wartościowych, a także tworzyć swój portfel. Informacje pobierane ze strony Wyborcza.biz.
-
Gazeta.pl – Wiadomości: Aplikacja umożliwia śledzenie na bieżąco najnowszych wiadomości z kraju i ze świata, a także informacji ze świata rozrywki prosto z portalu Gazeta.pl.
-
Gazeta.pl – Repertuar Kin: Aplikacja Repertuar kin zawiera informacje o aktualnym repertuarze kin w21 największych polskich miastach. Dane można sortować według miast, tytułów, godzin seansów lub kin.
W 2010 r. sprzedano w Polsce blisko 60 tysięcy telewizorów Samsung z funkcją Internet@TV. Do dziś, z internetowych możliwości swoich telewizorów skorzystało kilkadziesiąt tysięcy osób generując ponad 1 milion odsłon widgetów lokalnych. ◊