Dział Ericsson ConsumerLab określił główne trendy konsumenckie (prowadząc badania również w Polsce), które będą występować w roku 2012 i w latach następnych. Do najważniejszych można zaliczyć to, że połączenia sieciowe stały się równie ważne, co drogi i energia elektryczna oraz że media społecznościowe kształtują nowe sposoby podawania wiadomości. Badania ConsumerLab dowodzą również, że dziś każdy może świadczyć usługi sieciowe.
Badania pokazują, że Internet byłby ostatnią rzeczą, z której konsumenci zrezygnowaliby, gdyby byli zmuszeni ograniczyć wydatki.
Od ponad 15 lat ConsumerLab prowadzi badania ludzkich wartości i zachowań oraz sposobów działania i myślenia dotyczących produktów i usług teleinformatycznych. Globalny program badawczy firmy Ericsson jest oparty na corocznych wywiadach ze 100 000 ludzi w przeszło 40 krajach i ponad 10 wielkich aglomeracjach miejskich.
Michael Björn, dyrektor ds. badawczych w ConsumerLab, mówi:
„Klienci czują się wśród aplikacji do smartfonów jak ryba w wodzie. Obsługa dotykowa i bezpośredni dostęp przez ikony maskują złożoność usług internetowych, więc użytkownicy mają ochotę eksplorować wiele nowych obszarów codziennego życia, które zyskują na komunikacji sieciowej – od przepisów kulinarnych po kontrolę przychodów. Nasze niedawno zakończone badanie nowych rynków wykazało, że nawet klienci, którzy po raz pierwszy mają telefon komórkowy, szybko stają się użytkownikami Internetu. Korzystanie z komunikacji sieciowej jest coraz ważniejszą częścią ich codziennego życia”.
Oto 10 najbardziej widocznych trendów konsumenckich:
-
Komunikacja sieciowa króluje. Stała się tak ważna, jak powietrze, którym oddychamy. Konsumenci podają, że Internet byłby ostatnią rzeczą, z której zrezygnowaliby, gdyby byli zmuszeni ograniczyć wydatki.
-
Każdy może świadczyć usługi sieciowe. Istnieje ogromne zapotrzebowanie na nowe usługi. Internet umożliwia tworzenie nowych rozwiązań, na przykład aplikacji, zarówno firmom, jak i konsumentom.
-
Media społecznościowe kształtują nowe sposoby podawania wiadomości. Media społecznościowe zwiększają skalę wykorzystywania zdjęć, wideoklipów i i utworów muzycznych, a obecnie także ułatwiają konsumentom ocenę rzetelności informacji przez udostępnianie komentarzy społecznych.
-
Telefony komórkowe odgrywają istotną rolę w życiu codziennym. Konsumenci najbardziej interesują się usługami mobilnymi bezpośrednio związanymi z najbliższym otoczeniem lub lokalnymi punktami usługowymi. 90% wszystkich właścicieli smartfonów zawsze nosi je ze sobą, natomiast tylko 80 proc. podaje, że zawsze ma przy sobie pieniądze.
-
Przejrzystość jest większa niż prywatność. Ludzie przyzwyczajają się do tego, że ich życie jest przejrzyste, więc oczekują od firm i instytucji, że także one będą działać w sposób przejrzysty.
-
Przetwarzanie w chmurze ułatwia wiele spraw. Współużytkowanie informacji i posiadanie kilku urządzeń stale połączonych z Internetem staje się wśród konsumentów normą, co wywołuje wprowadzanie wielu usług opartych na przetwarzaniu w chmurze. Główną rolę odgrywa tu łatwość użycia.
-
Kobiety przyczyniają się do upowszechnienia smartfonów. Przeprowadzone przez w 2011 r. badanie użytkowników smartfonów wykazało, że z usług niszowych częściej korzystają mężczyźni, natomiast znacznie więcej kobiet korzysta z usług zwykłych, takich jak połączenia głosowe, SMS i Facebook. Przez aktywną integrację wykorzystywania wszystkich kanałów komunikacji w jednym urządzeniu kobiety przyczyniają się do popularyzacji smartfonów na rynku masowym.
-
Zakupy są łatwiejsze. Nasze badanie wykazało, że 67% użytkowników smartfonów jest zainteresowanych płatnościami mobilnymi. Płatności nie powinny być postrzegane oddzielnie, lecz muszą występować w kontekście codziennych zakupów – na przykład w połączeniu z informacjami o produkcie, punktami premiowymi, potwierdzeniami odbioru, a nawet w nawigacji centrów handlowych.
-
Ze wszystkim można się łączyć. Mobilna transmisja danych wyprzedziła połączenia głosowe w czwartym kwartale 2009 r. i zdublowała je w pierwszym kwartale 2011 r. Użytkownicy coraz częściej łączą się z Internetem i z obiektami w swoim otoczeniu, takimi jak samochody, automaty sprzedające, bramki biletowe itd.
-
W niepewnych czasach konsumenci chcą mieć kontrolę. W okresach niestabilności ekonomicznej lub gdy wydarza się katastrofa naturalna, na przykład trzęsienie ziemi, widoczny jest wzrost zainteresowania konsumentów usługami użyteczności publicznej, takimi jak dostawy wody i elektryczności. Podobnie zmiana wysokości dochodów netto wywołuje u konsumentów potrzebę kontroli korzystania z usług. ◊