INFOTEL

Wprowadzenie do oferty telekomunikacyjnej pakietów usług (z ang. bundled services) jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zatrzymania klientów przez operatorów działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Central Eastern Europe – CEE). Jednym z głównych elementów takich pakietów jest często usługa telewizyjna IPTV (ang. Internet Protocol Television). Mimo że rynek IPTV znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju, zmiany w zakresie konsumpcji mediów zapewnią stabilny wzrost tego sektora.

Według najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. „Analiza rynków IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej”, rynek ten w regionie CEE uzyskał w roku 2010 przychody w wysokości 90 milionów EUR;  do końca 2017 mają one wzrosnąć do 270 milionów EUR. W Polsce pod koniec 2010 roku z usługi IPTV korzystało około 215 tys. gospodarstw domowych, co przełożyło się na penetrację na poziomie 2%. Plasuje to nasz kraj na trzecim miejscu w regionie.

– Rynek IPTV w regionie CEE będzie się rozwijał w sposób stosunkowo stabilny. Na rozwój wpłynie zarówno wzrost średniego przychodu na użytkownika, jak i rozszerzanie się bazy klientów. Jednakże, w perspektywie krótko- i średnioterminowej dochody z usług IPTV prawdopodobnie pozostaną niewielką częścią całkowitych dochodów branży telekomunikacyjnej – stwierdza Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan – W perspektywie długoterminowej, uczestnicy rynku mogą liczyć na znacznie wyższe dochody z dodatkowej sprzedaży programów premium i usług dodatkowych takich jak VoD czy PVR.

Obecnie największym wyzwaniem dla operatów IPTV jest konkurencja ze strony dostawców płatnej telewizji w innych technologiach. Działający już na rynku operatorzy, ze swoją wiedzą i doświadczeniem, mają istotną przewagę konkurencyjną nad dostawcami IPTV. Ograniczony rozwój infrastruktury odpowiedniej do dostarczania wysokiej jakości usług jest również elementem wstrzymującym rozwój tego rynku.

W Polsce liderem pozostaje Telekomunikacja Polska, jednak liczba użytkowników usługi IPTV dostarczanej przez operatorów alternatywnych szybko wzrasta. Jednym z nich jest Dialog, który dzięki skutecznej strategii wyrósł na drugiego gracza na rynku IPTV. Ciekawe inicjatywy można także obserwować wśród mniejszych dostawców internetowych (ang. Internet Service Provider – ISP), np. działająca na Śląsku grupa SGT, która świadczy usługi IPTV dla użytkowników kilkuset ISP. Zainteresowanie IPTV wyrażają także operatorzy telewizji kablowej: np. Multimedia Polska ma ją od kilku lat w swoim portfolio. IPTV rozwija także stawiająca na technologie „światłowód do domu” (Fiber to the Home – FTTH)  INEA.

Aby odnieść sukces na rynku, dostawcy IPTV muszą różnicować swoje oferty pod względem jakości treści, dodatkowych usług i dostosowanych modeli cenowych. Na tym etapie rozwoju rynku wciąż niezbędna jest również edukacja użytkowników końcowych na temat korzyści płynących z używania IPTV. W przyszłości, dzięki swoim zaletom, IPTV prawdopodobnie stanie się docelową technologią nie tylko dla operatorów telekomunikacyjnych i dostawców Internetu, ale również dla operatorów telewizji kablowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

– W Polsce niektórzy operatorzy telewizji kablowych już teraz dostarczają usługi wideo na życzenie (VoD) za pośrednictwem technologii IP – mówi Edyta Kosowska. – Z drugiej strony Magyar Telekom, dominujący na węgierskim rynku operator telekomunikacyjny, wprowadził usługę IPTV w sieci telewizji kablowej z wykorzystaniem technologii EuroDOCSIS 3.0.

Niemniej jednak, prosty rachunek ekonomiczny wskazuje, że usługi IPTV będą wprowadzane głównie na obszarach miejskich. Obszary wiejskie będą  zdominowane przez technologie satelitarne. ◊