Kluczową kwestią przy popularyzacji zakupów przez Internet jest sprawa zabezpieczenia takich transakcji. Dbałość o bezpieczeńs- two dotyczy zarówno kupujących, jak i sprzedawców. Dostępna na rynku technologia pozwala na łatwe, ale pewne zabezpieczenie samych transakcji, jak i komputerów, z których dokonywane są zakupy.
Użytkownicy Internetu przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa sieciowych operacji. Ich dużym zaufaniem cieszy się technologia SSL. Z badań wynika, że 100 proc. osób zauważa zielony pasek adresu w przeglądarce, który komunikuje, że dana strona, sklep jest wiarygodnym miejscem. 93 proc. użytkowników zawsze pomiędzy sklepem posiadającym SSL i nieposiadającym wybiera ten posiadający certyfikat. Aż 97 proc. klientów sklepów internetowych wyraża chęć zapłaty kartą kredytową na stronie zabezpieczonej w taki sposób i to przy możliwości wyboru również innych form płatności za zakupiony towar. Znacząca większość osób dokonujących e-zakupów deklaruje powrót do miejsca, gdzie dokonają bezpiecznej transakcji internetowej. Ostatnia deklaracja nie może dziwić, bo wiarygodnych sklepów jest wciąż bardzo mało. – Rozwiązania SSL stają się czymś na miarę dowodu osobistego w realnym świecie – mówi Marcin Kuśmierz, dyrektor zarządzający w home.pl. – Ta technologia jest jednym z ważniejszych punktów naszej szerokiej oferty ułatwiającej prowadzenie biznesu w Internecie, mimo że nie stanowi dla nas istotnego źródła dochodów. Jesteśmy bowiem przekonani – utwierdzają nas w tym nasze badania – że posiadanie certyfikatu za jakiś czas stanie się takim samym standardem, jak posiadanie unikatowego adresu internetowego, domeny.
Lepsze niż sponsorowane linki?
|
Technologia SSL dzięki szyfrowaniu gwarantuje prywatność przesyłanych danych, jak również potwierdza, że serwer, z którym łączy się użytkownik, jest rzeczywiście tym pożądanym. Jednak z analiz zachowań internautów wynika, że implementacja zabezpieczeń ma wymiar promocyjny i może być bardziej opłacalna niż reklama. Mimo tak dużej wagi przykładanej przez internautów do technologii SSL, krajowi właściciele e-biznesów wciąż mało wiedzą o samych certyfikatach, jak i o korzyściach, jakie mogą im one przynieść po wdrożeniu na własnej stronie.
Znacząca większość badanych internautów twierdzi, że administratorzy sklepów internetowych wciąż robią niewiele dla zapewnienia bezpie- czeństwa i nie doceniają ważnej drogi do zdobycia nowych klientów niewielkim kosztem. Zaimplementowanie certyfikatu do aplikacji webo- wej to procedura, którą może wykonać osoba zarządzająca sklepem nawet przy średniej znajomości Internetu. Koszt zakupu licencji jest niewspółmierny do korzyści wynikających z lepszego postrzegania marki, które realnie przekładają się na zyski generowane przez coraz większą liczbę klientów odwiedzających sklep.
Opłaty za rok netto |
Home.pl* |
Az |
Gigaone |
RapidSSL |
79,00 zł |
189,00 zł |
119,00 zł |
RapidSSL Wildcard |
399,00 zł |
690,00 zł |
549,00 zł |
* ceny promocyjne |
Ile warte jest bezpieczeństwo?
Świadomość ryzyka transakcji internetowych rośnie równolegle z popularyzacją handlu w sieci. Jednak niewielu użytkowników szukających pewnego, wiarygodnego miejsca w sieci posiada szeroką wiedzę na temat certyfikatów SSL. Widok kłódki, zielonego paska oznajmiającego, że strona jest wiarygodna, wystarcza przeciętnemu użytkownikowi Sieci do tego, żeby wybrać właśnie ten sklep i dokonać zakupu.
Dlaczego więc rodzimy e-biznes niechętnie korzysta z tego typu zabezpieczeń? Z pewnością nie jest to kwestia ceny. Zapoznając się z ofertami firm sprzedających certyfikaty przekonać się można, że koszt zakupu jest relatywnie niewielki. Najbardziej interesujące oferty znaleźć można w firmach świadczących usługi hostingowe.
Dlaczego więc e-biznes wciąż unika tego wydatku?
Każdy przedsiębiorca inwestujący w SLL może liczyć na szybszy rozwój swojej działalności, a przede wszystkim szybkie i mniej kosztowne budowanie silnej marki na coraz ciaśniejszym rynku. – Mała popularność technologii SSL wynika przede wszystkim z niskiej świadomości zysków, jakie przynosi – mówi M. Kuśmierz. – Dlatego polecamy klientom certyfikaty SSL jako jedno z narzędzi promujących ich biznes, licząc przy tym, że po roku jego satysfakcja ze skorzystania z naszej rady będzie na tyle duża, żeby przedłużyć z nami współpracę.
Zainteresowanie certyfikatami SSL wśród inter- netowych przedsiębiorców powoli rośnie, wciąż jednak wdrażający je serwis łatwo zdobywa przewagę nad konkurencją, zwłaszcza, że w ten sposób buduje renomę i zaufanie, które są niezbędne do pozyskania grona stałych, przywiązanych do firmy klientów. ◊