Przyszłość technologii komputerowej leży w bogatych, kontekstowych wrażeniach użytkownika, powiedział Justin Rattner, wiceprezes firmy Intel, dyrektor Intel Labs, główny dyrektor ds. technologii i starszy specjalista firmy Intel podczas swojego przemówienia na konferencji Intel Developer Forum w San Francisco.
Rattner wyjaśnił, dlaczego urządzenia „świadome otoczenia” fundamentalnie zmienią naturę naszych interakcji z technologią i dostar- czanymi przez nią usługami. Ponieważ urządzenia komputerowe dysponują coraz większą mocą obliczeniową, ulepszoną łącznością i innowacyjnymi czujnikami, badacze Intela skupiają się na tworzeniu nowych, kontekstowych wrażeń użytkownika. Urządzenia „świadome otoczenia” będą przewidywać nasze potrzeby, doradzać nam i prowadzić nas przez dzień w sposób bardziej przypominający osobistego asystenta, niż tradycyjny komputer. Świadoma otoczenia technologia komputerowa, poprzez kombinację czujników sprzętowych i pro- gramowych, umożliwi deweloperom stworzenie następnej generacji produktów na platformach Intela.
Kontekst: fundament przyszłych projektów skupionych na wrażeniach użytkownika
Rattner powiedział, że świadoma otoczenia technologia komputerowa fundamentalnie różni się od prostych aplikacji opartych na czujnikach, z którymi mamy do czynienia obecnie.
– Moje współrzędne GPS i kierunek na kompasie nie mówią o mnie zbyt wiele mojemu smart fonowi – powiedział Ratner. – Wyobraźmy sobie urządzenie, które używa różnych funkcji sensorycznych, aby natychmiast stwierdzić, co robi użytkownik, na przykład czy śpi w swoim łóżku, czy wyszedł pobiegać z przyjacielem. Łącząc informacje z czujników fizycznych, na przykład o położeniu i otaczających warunkach, z czujnikami wirtualnymi, takimi jak kalendarz, sieć społecznościowa i przeszłe preferencje, przyszłe urządzenia będą nieustannie uczyć się, kim jest użytkownik, jak żyje, bawi się i pracuje. Kiedy urządzenia dowiedzą się więcej o naszym życiu, zaczną przewidywać nasze potrzeby. Wyobraźmy sobie, że komputer radzi nam wyjść z domu 10 minut wcześniej niż zwykle, ponieważ na drodze do pracy jest korek. Wyobraźmy sobie świadomy otoczenia pilot, który natychmiast wykrywa, kto go trzyma, i automatycznie wybiera preferencje inteligentnej telewizji dla tej osoby. Wszystko to może brzmieć jak science fiction, ale właśnie takie możliwości daje technologia świadoma otoczenia, a wiele z tych funkcji możemy już zademonstrować w laboratorium.
Aby podać przykład, u boku Rattnera na scenie pojawił się Tim Jarrell, wiceprezes i wydawca Fodor’s Travel. Jarrell pokazał eksperymentalnego „osobistego asystenta wakacyjnego” (Personal Vacation Assistant, PVA) działającego na mobilnym urządzeniu internetowym i opracowanego wspólnie przez firmy Fodor i Intel. PVA używa różnych źródeł danych kontekstowych, takich jak osobiste preferencje podróżne, poprzednie aktywności, bieżące położenie oraz dane z kalendarza, aby oferować turyście aktualizowane na bieżąco rekomendacje podróżne. PVA może nawet na życzenie użytkownika generować blog z podpisanymi zdjęciami i filmami z miejsc odwiedzonych podczas podróży.
Rattner pokazał też projekt badawczy Socially ENabled Services (SENS), który umożliwia bieżące wyczuwanie i rozumienie aktywności użytkownika, a w razie życzenia udostępnianie tej wiedzy „bezpośrednio i na żywo” przyjaciołom oraz rodzinie poprzez animowane awatary na dowolnym ekranie – komputera, smartfonu lub telewizora – który akurat jest pod ręką.
– W miarę, jak rozwijamy ten nowe sposoby wyczuwania, gromadzenia i udostępniania danych kontekstowych, jeszcze bardziej skupiamy się na zagwarantowaniu prywatności i bezpieczeństwa w świecie, w którym miliardy urządzeń łączą się z siecią i stają coraz bardziej inteligentne – powiedział Rattner. – Dążymy do tego, aby urządzenia mogły generować i wykorzystywać informacje kontekstowe w celu zapewnienia użytkownikom znacznie lepszych wrażeń, a jednocześnie gwarantowały bezpieczeństwo i prywatność informacji osobistych. U podstaw tego nowego poziomu bezpieczeństwa leży kilka nadchodzących technik sprzętowych Intela, które radykalnie zwiększają zdolność wszystkich urządzeń komputerowych do obrony przed ewentualnymi atakami.
Rattner podzielił się również ekscytującą wizją tego, jak technologie wyczuwania obrazów i dźwięków połączone z możliwościami uczenia się oraz dostępem do Internetu mogą nam pomóc w codziennym życiu. Niedługo będziemy mogli nosić przy ubraniu lub na okularach niewielką kamerę, która będzie w czasie rzeczywistym analizować to, co widzimy, i dopasowywać te dane do poprzednio wygenerowanego kontekstu, aby wyszeptać nam do ucha nazwiska stojących przed nami osób. Ponadto urządzenia te będą mogły uzyskać dostęp do Internetu i wzbogacić informacje werbalne faktami o widocznej osobie odpowiednimi do bieżącej sytuacji. Dziś takie interpretowanie obrazu wymaga systemów superkomputerowych, ale coraz wydajniejsze, a przy tym niezwykle energooszczędne procesory sprawią, że będzie to możliwe nawet dla urządzeń mobilnych.
Żeby kontekst zadziałał
Projektowanie przekonujących doświadczeń użytkownika wymaga głębokiej wiedzy i zrozumienia zachowań oraz preferencji konsumentów. Genevieve Bell, specjalista Intela i dyrektor ds. badań nad interakcją i doświadczeniami w Intel Labs, dołączyła do Rattnera na scenie, aby przedyskutować podstawowe zasady projektowania w oparciu o wrażenia użytkownika.
– Naszym celem jest stworzenie doświadczeń, które ludzie uznają za atrakcyjne – powiedziała Bell. – Przypadkowe stosowanie kontekstu może łatwo doprowadzić do negatywnych wrażeń. Aby kontekst zadziałał, projekt musi skupiać się na człowieku, a pierwszym krokiem jest ustalenie, co podoba się ludziom.
Pod koniec przemówienia Rattner zaprezentował najbardziej zaawansowany przykład wyczuwania – interfejs między ludzkim mózgiem a komputerem. W ramach projektu Human Brain Intel dąży do tego, aby pewnego dnia ludzie mogli używać myśli do bezpośrednich interakcji z komputerami i urządzeniami mobilnymi. We współpracy z Uniwersytetem Carnegie Mellon i Uniwersytetem w Pittsburghu, Intel Labs badają, co można wywnioskować o kognitywnym stanie osoby na podstawie jej wzorców aktywności nerwowej. ◊