INFOTEL

Z najnowszego raportu Kaspersky Lab wynika, że dzieci na całym świecie spędzają najwięcej czasu online, korzystając z narzędzi komunikacyjnych, takich jak portale społecznościowe, poczta e-mail, czaty itd. (co stanowi 67 proc. ich aktywności online). Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio portale poświęcone grom (11 proc.) oraz strony zawierające informacje na temat alkoholu, narkotyków i tytoniu (9 proc.). Jednocześnie zainteresowania dzieci znacząco różnią się w zależności od państwa.

Raport z badania obejmującego 12 miesięcy prezentuje anonimowe statystyki pochodzące z rozwiązań Kaspersky Lab dla komputerów z systemem Windows oraz OS X z włączonym modułem kontroli rodzicielskiej. Pokazuje również udział odwiedzin lub prób odwiedzin stron internetowych o potencjalnie szkodliwej zawartości, które zaliczają się do jednej z 14 zdefiniowanych kategorii. Z danych tych wynika, że w okresie badania dzieci ograniczyły korzystanie z mediów komunikacyjnych oraz odwiedzanie stron przeznaczonych dla dorosłych. Trend ten można wyjaśnić zjawiskiem przenoszenia większości poufnych działań na urządzenia mobilne, które nie zostały uwzględnione w tym raporcie.

Kategoria „internetowe media komunikacyjne” była najpopularniejsza w Meksyku (86 proc.), Rosji, Brazylii i we Włoszech (we wszystkich tych państwach jej udział wynosił nieco ponad 70 proc.). Najmniejszą komunikacyjność w badanym okresie wykazały dzieci w Chinach (30 proc.), Niemczech (31 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (32 proc.). Co ciekawe, im mniej popularna była ta kategoria w danym państwie, tym popularniejsza była tam kategoria „gry komputerowe”. Dzieci w Wielkiej Brytanii (28 proc.), Niemczech (26 proc.) i Australii (21 proc.) poświęcają grom online najwięcej czasu, podczas gdy dzieci z Meksyku (4 proc.), Włoch (6 proc.) oraz Japonii (7 proc.) rzadziej oddają się tej aktywności.

Jeśli chodzi o oglądanie filmów, słuchanie muzyki czy pobieranie oprogramowania, na wyraźnym prowadzeniu znajdują się dzieci z Japonii (12 proc. ogółu powiadomień kontroli rodzicielskiej). Ponadto częściej robią zakupy przez internet (17 proc.), podobnie jak dzieci i nastolatki w Chinach (20 proc.). Najwięcej powiadomień z kategorii „alkohol, tytoń i narkotyki” pojawiło się w Niemczech (23 proc.) i Wielkiej Brytanii (25 proc.). Z kolei treści dla dorosłych wzbudziły największe zainteresowanie wśród dzieci w Chinach (23 proc.) i Japonii (5 proc.). Temat ten był najmniej interesujący w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych (w obu państwach udział tej kategorii wynosił 1 proc.).

„Popularność określonych rodzajów stron internetowych wśród dzieci w różnych krajach ma związek z ich cechami kulturowymi i warunkami gospodarczymi. Widzimy, że dzieci stają się bardziej samodzielne online: wybierają muzykę, jakiej chcą słuchać, filmy i kreskówki, które chcą oglądać, oraz oprogramowanie, jakie chcą zainstalować. Ta niezależność to dobra cecha, ale w Sieci, podobnie jak w realnym życiu, trzeba kierować młodymi ludźmi i uczyć ich, jak postępować w sposób mądry, bezpieczny i odpowiedzialny. W Kaspersky Lab wierzymy, że aby uchronić dzieci przed szkodliwą treścią, rodzice powinni połączyć wszechstronne rozwiązanie bezpieczeństwa z ciągłym dialogiem. Rozmowy pozwalają uświadomić młodym użytkownikom zagrożenia online i pomagają zbudować oparte na zaufaniu relacje w rodzinie, natomiast rozwiązania bezpieczeństwa stanowią fundament takich rozmów i bezpieczne środowisko dla całej rodziny” – powiedziała Anna Larkina, starszy analityk treści internetowych, Kaspersky Lab.

Źródło: Kaspersky Lab Polska

Aktualności z...