Badanie Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham) miało na celu zbadanie przyszłych potrzeb rekrutacyjnych amerykańskich firm IT działających w Polsce. Pracodawcy w branży IT mają największe potrzeby rekrutacyjne w następujących obszarach informatyki: bazy danych, rozwiązania mobilne oraz badanie jakości/testowanie. Ta informacja pozwoli różnym grupom (obecnym studentom – przyszłym absolwentom, profesorom i uczelniom) dowiedzieć się, jakie umiejętności amerykańskie firmy IT działające w Polsce będą wymagać od przyszłych pracowników. AmCham zrzesza przodujące amerykańskie firmy IT działające na rynku polskim, do jej członków należą m.in. Cisco, Dell, HP, IBM, Intel oraz Microsoft.

Na pytanie odnośnie obszarów IT, firmy amerykańskie odpowiedziały, że będą wymagać wiedzy z następujących obszarów (według kolejności): bazy danych (63 proc.), rozwiązania mobilne oraz badanie jakości/testowanie (po 53 proc.), Business Intelligence oraz wsparcie dla użytkowników (po 47 proc.), eCommerce/Web 2.0 oraz sieci LAN/WAN (po 42 proc.). Więcej szczegółów można znaleźć na wykresie.

Design/projektowanie nie jest dużym prio- rytetem dla firm amerykańskich. Na umie- jętności projektowania w programie Rational wskazało natomiast 21 proc. ankietowanych.

A jedynie 16 proc. firm będzie potrzebowało osób znających program Oracle Designer. Najmniej popularne programy to Enterprise Architect (11 proc.) oraz Select i Together (po 5 proc.). Inne programy uzyskały 0 proc. w an- kiecie.

Wśród narzędzi i środowisk programistycz- nych największą popularnością cieszą się programy z rodziny C, C#, C++ oraz Java, Javascript (po 63 proc.), następnie SQL (58 proc.) oraz ASP, ASP.net; NET, XML (po 42 proc.).

Wśród baz danych, największą popularnością na rynku polskim wśród firm amerykańskich cieszy się MS SQL Server (68 proc. respon- dentów odpowiedziało „tak”). W na- stępnej kolejności znajduje się MySQL (53 proc.) oraz Oracle (37 proc.) i Postgress (26 proc.).

W dziedzinie aplikacji serwerowych, taka sama ilość firm odpowiedziała, że będzie wymagać od przyszłych pracowników Microsoft IIS oraz WebSphere Application Server (po 37 proc.). Oracle Internet Application Server uzyskał wynik 32 proc..

Wśród systemów operacyjnych i technologii infrastrukturalnych, najwięcej firm zaznaczyło wymaganie znajomości następujących systemów: Windows (58 proc.), Linux (47 proc.) oraz UNIX Inne i Windows Mobile/Phone po 37 proc.. Cisco zdobyło 32 proc., HP – networking 26 proc., a Apple tylko 21 proc..

Najwięcej firm wymaga znajomości metodologii Scrum – 47 proc.. A jeśli chodzi o narzędzia i środowiska testowe lista wygląda następująco: Rational, Merkury, Compuware oraz Qplace, odpowiednio 32 proc., 16 proc., 5 proc., 0 proc..

Wśród sieci największą popularnością cieszą się pracownicy znający Switche LAN (58 proc.), Routery (53 proc.), Firewalle (42 proc.) oraz sieci firmy CISCO (37 proc.). Switche SAN uzyskały odpowiedź jedynie od 16 proc. badanych firm. IDS, Access Survey, 3COM oraz NOKIA uzyskały po 5 proc.

Firmy będą wymagać znajomości następujących systemów: Intel Servers (37 proc.), HP (26 proc.) oraz IBM i SUN po 21 proc.. Systemy RISC Servers odnotowały zainteresowanie 11 proc..  EMC oraz MaxData uzyskały po 5 proc..

Warto zwrócić uwagę na pytanie o umiejętności miękkie: Mając dwóch jednakowo wykwalifikowanych kandydatów, które z poniższych umiejętności odegrałyby decydującą rolę w procesie rekrutacji? Ankietowani byli proszeni o wybranie maksymalnie dwóch odpowiedzi. Najwięcej osób odpowiedziało, że wybrałoby umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów (63 proc.). Umiejętności interpersonalne wybrało 58 proc. respondentów. Do trzech najwyżej cenionych cech należy również praca z zespole (53 proc.). Skuteczna komunikacja oraz Business English zdobyły po 47 proc., etykieta biznesowa 21 proc. Najmniej potrzebna na rynku pracy w sektorze IT okazała się umiejętność negocjacji (16 proc.).

– IBM ciągle poszukuje specjalistów w róż- nych obszarach IT i konsultingu oraz do działów sprzedaży. W ostatnim czasie szczególny nacisk kładziemy na umiej- ętności obsługi systemów i technologii związanych z analityką biznesową. Wśród kandydatów poszukujemy osób potrafiących kreatywnie podejść do rozwiązywania problemów, zaangażowanych i rzecz jasna umiejących pracować w zespole. Ważne jest, aby kandydaci posiadali szybką zdolność adaptacji do zmieniających się warunków pracy i wyzwań. Sprawdzamy też motywację – mówi Ziemowit Przymus, Dyrektor Personalny, IBM Polska. – Korzystanie z naj- lepszych i najbardziej nowoczesnych metod zarządzania zasobami ludzkimi, wyszu- kiwanie najzdolniejszych, najlepiej przygoto- wanych kandydatów do grona naszych pracowników gwarantuje nam dobrą atmo- sferę pracy, sukces na rynku w zgodzie z wartościami panującymi w naszej firmie – dodaje.

– Nasze projekty rekrutacyjne potwierdzają, że w branży IT liczą się przede wszystkim umiejętności twarde: znajomość narzędzi informatycznych, jak również języków obcych. Kompetencje miękkie zyskują na znaczeniu w przypadku stanowisk kierowniczych. Dostrzec można zresztą dwie odrębne ścieżki rozwoju zawodowego w tej grupie. Programiści specjalizują się wyłącznie w technologiach, niekiedy jedynie rozszerzając swój profil o wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Część informatyków decyduje się natomiast na karierę menedżerską, co oznacza, że z czasem – w związku z postępem technologii – tracą kompetencje twarde i nie są zainteresowani typowymi propozycjami pracy dla specjalistów IT – mówi Justyna Iwaszko, prezes Zarządu Stonewell Group. – Informatycy to wyjątkowo wymagający kandydaci, zwłaszcza absolwenci renomowanych uczelni (a nawet studenci ostatnich lat informatyki). W ich przypadku bodźcem do przyjęcia oferty pracy jest atrakcyjność, innowacyjność projektu, albo awans. Bardzo rzadko decydują motywy typowo finansowe, ponieważ zarobki w tej grupie zawodowej są z zasady wysokie.

– Firmy coraz bardziej poszukują pracowników o umiejętnościach interdyscyplinarnych na styku techniki z biznesem. Potrzeba informatyków, którzy potrafią nie tylko pracować nad komputerem, ale także kontaktować się z innymi ludźmi. Z jednej strony w cenie są zaawansowane umiejętności techniczne, zarówno w odniesieniu do klasycznych, jak i nowszych działów informatyki, takich jak systemy mobilne, czy przetwarzanie w chmurze. O przyjęciu do pracy informatyka będzie jednak decydować jego zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów, umiejętność pracy w zespole, swobodne posługiwanie się językiem angielskim i zdolność do skutecznej komunikacji z innymi ludźmi. Uczelnie nie mogą lekceważyć tych wymagań i muszą wprowadzić wykształcenie tych umiejętności do swoich programów, nawet kosztem przedmiotów technicznych – podsumowuje prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary z Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.


Badanie Potrzeby IT w przyszłości” zrealizowano w dniach 1 marca – 30 marca, 2011. Miało ono na celu zbadanie przyszłych potrzeb rekrutacyjnych amerykańskich firm IT działających w Polsce. W sondażu wzięło udział 19 firm z sektora IT.