Zarządzanie informacją w biznesie jest jedną z kluczowych reguł pracy, która odpowiada za skuteczne budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku. To jeden z głównych wniosków dyskusji, która toczyła się przez dwa dni, 15-16 kwietnia br., w czasie konferencji architektów informacji „Polish IA Summit” w Warszawie.

Obok tak ważnych cech dotyczących produktów czy usług, jak cena czy jakość, pojawia się kolejna – usability (użyteczność) – nierozerwalnie związana z poprawnie zaprojektowaną strukturą informacji.

Organizatorem zjazdu był UseLab Consulting Group – największa firma badawczo-doradcza w Polsce, zajmująca się badaniami i projektowaniem użytecznych interfejsów oraz produktów. Podczas serii wykładów i prezentacji eksperci rynku User Experience (UX) przekonywali, jak wielki wpływ na odbiorcę danego produktu ma przyjazny interfejs, dobrze zaprojektowane menu czy domyślna i logiczna nawigacja. O tym, jak ważne są takie działania, świadczy chociażby liczba filmów zamieszczonych np. na jednym z serwisów video w sieci, gdzie można usłyszeć podobne rozmowy klientów prowadzone z biurem obsługi, np.:

– Witam, mam problem z odtwarzaczem DVD, nie ma obrazu.
– Witam, proszę wcisnąć przycisk POWER.
– Aaa… ma Pan rację… dziękuję.

Na początku taka rozmowa wywoła u nas uśmiech, jednak na pewno wielu z nas znalazło się kiedyś w sytuacji, gdy „przedzierając się” przez mnogość przeróżnych funkcji nie byliśmy w stanie znaleźć tej najważniejszej. Nie świadczy to jednak o naszej bezmyślności, a o błędach popełnionych przez producenta już na etapie projektowania. Większość tych funkcji jest zazwyczaj zupełnie niepotrzebna, a zostaje umieszczona głównie w celu podniesienia wartości danego produktu. – W rzeczywistości takie rozwiązania budzą niechęć i irytację odbiorcy, co z kolei przekłada się na postrzeganie danej marki – mówi Wiesław Kotecki, prezes UseLab.

Architektura informacji, mimo że w Polsce jest jeszcze mało znana, budzi coraz większe zainteresowanie wśród specjalistów branży projektowej.

Rynek usług interaktywnych jest już na tyle dojrzały, że polscy specjaliści potrzebują dostępu do nowych rozwiązań w zakresie poruszania się po przestrzeni informacyjnej – przekonuje dr Stanisław Skórka, dyrektor Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jeden z prele- gentów „Polish IA Summit”. – Odpowiedzią na te potrzeby było zorgani- zowanie konferencji, która miała zwrócić uwagę na kluczowe aspekty tej dziedziny i jednocześnie pokazać, jakie są biznesowe zalety korzystania z usług ekspertów Usability oraz UX – dodaje Hubert Anyżewski, członek zarządu UseLab, organizatora konferencji.

W konferencji wzięły udział osoby reprezentujące m.in. branże medialną i specjalistów tworzących serwisy oraz portale www, e-commerce oraz przedstawiciele firm badawczych i zespołów projektowych szeregu różnych branż, np. telekomunikacyjnej i bankowej.

Zastosowanie zasad związanych z architekturą informacji jest jedną z gwarancji osiągnięcia sukcesu związanego np. z wprowadzeniem na rynek nowego produktu czy startem kolejnego serwisu www. – Informacja, którą kierujemy do danego odbiorcy, musi być skutecznie zarejestrowana i zapamiętana, jednak należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki – mówi W. Kotecki. – Na zespół tych działań składają się m.in. eyetracking i obserwacje zachowań użytkowników oraz analiza satysfakcji odbiorcy.

Na każdym kroku nasza percepcja jest atakowana przez masę komunikatów i informacji. Zadaniem każdej z nich jest ułatwienie codziennej organizacji czasu, zapewnienie komfortu i pomoc przy sprawnym załatwieniu bieżących spraw.

Postęp cywilizacyjny sprawia, że podobnych treści pojawia się coraz więcej, a taka sytuacja wymusza powstanie pewnych reguł, dzięki którym informacja zostanie skutecznie przetworzona przez ludzki umysł i osiągnie zamierzony cel. Służy temu tworzenie dobrze zorganizowanych treści, nadanie im odpowiednich nazw i spojenie skutecznym systemem nawigacji, czyli poprawne zarządzanie systemem informacji.

Kim jest architekt informacji?

W Polsce branżą, gdzie podobne działania są wykorzystywane najczęściej, jest e-commerce, czyli sprzedaż internetowa. – To pole do popisu dla architektów informacji – mówi Hubert Anyżewski z UseLab. – Architekt zajmuje się m.in. analizą technik wyszukiwania produktów oraz prezentacją informacji o produkcie na stronie www. W sposób inżynieryjny jest w stanie zwiększyć naszą sprzedać poprzez odpowiednie łączenie ze sobą informacji, typografii i mechanizmów wspierających sprzedaż. Takie działania podnoszą konkurencyjność witryny i zwiększają przychody.

Według badań rynkowych dotyczących branży internetowej w Polsce przeprowadzonych przez portal interaktywnie.com, wynika, że większość sklepów nie zamierza dalej rozwijać się w kierunku poprawy technologii. Nie oznacza to jednak, że na rynku e-commerce nastała recesja. Wręcz przeciwnie, coraz większe środki są przeznaczane na poprawę użyteczności serwisów, czyli usability, architekturę informacji i User Experience. – Jednym słowem, chodzi o optymalizację i udoskonalenie już istniejących systemów – dodaje H. Anyżewski.

Wśród dotychczasowych prac firmy UseLab znalazły się m.in. wykonanie projektu polskiej wersji największego na świecie portalu do rezerwacji hoteli – Hotels.com oraz dostosowanie do potrzeb odbiorców serwisu CartoonNetwork.pl. Z doświadczenia polskich specjalistów skorzystało też największe na świecie wydawnictwo językowe – Perason Longman. ◊