Jak wynika z opublikowanego przez Cisco raportu z międzynarodowego badania, dla młodych pracowników i studentów swoboda korzystania w pracy z mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych oraz Internetu jest tak ważna, że może w większym stopniu wpływać na wybór miejsca pracy, niż wysokość zarobków.
Ustalenie to, oraz inne wnioski zawarte w drugim rozdziale publikacji 2011 Cisco Connected World Technology Report, świadczą o dużej wadze, jaką nowa generacja pracowników przywiązuje do możliwości pracy zdalnej za pomocą wybranych przez siebie urządzeń. Preferencje te odzwierciedlają zależności pomiędzy Internetem, kulturą pracy i konkurencyjnością firm. Co ciekawe, tradycyjne metody pozyskiwania i utrzymywania młodych pracowników tracą na znaczeniu w miarę jak coraz większą część kadry pracowniczej stanowi pokolenie „milenijne”.
Najważniejsze ustalenia
- Drugi doroczny raport Cisco Connected World Technology przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród przeszło 2800 studentów i młodych pracowników w 14 krajach, zleconej w celu zbadania współczesnych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami starającymi się zachować równowagę między potrzebami pracowników i firm, przy rosnącym znaczeniu sieci, mobilności i zagrożeń bezpieczeństwa.
Wpływ na wybór pracy i zarobki
- Badanie wykazało, że co trzeci student lub młody pracownik w wieku poniżej 30 lat (33 proc.) wybierając ofertę pracy wyżej stawia swobodę korzystania z mediów społecznościowych i różnych urządzeń oraz mobilność pracy, niż zarobki. Oznacza to, że oczekiwania i priorytety nowej generacji pracowników nie dotyczą wyłącznie pieniędzy.
- O tym, w których firmach będzie pracować nowe pokolenie talentów, w coraz większym stopniu decydują takie elementy środowiska i kultury pracy, jak dostęp do sieci mobilnych, elastyczność używania urządzeń oraz kompozycja prywatnego i związanego z pracą stylu życia.
- Ponad dwóch na pięciu studentów (40 proc.) i młodych pracowników (45 proc.) podało, że przyjęliby ofertę pracy z niższym wynagrodzeniem i większą elastycznością korzystania z urządzeń, dostępem do mediów społecznościowych i mobilnością, rezygnując z oferty z większym wynagrodzeniem, ale bez takiej elastyczności.
Wpływ polityki dotyczącej mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych na wybór pracy
- Ponad połowa badanych studentów (56 proc.) podała, że gdyby zetknęli się z firmą, która zabrania dostępu do mediów społecznościowych, albo nie przyjęliby takiej oferty pracy, albo po zatrudnieniu się próbowaliby obejść ten zakaz.
- Około dwóch na trzech studentów (64 proc.) podało, że mają zamiar spytać o zasady dostępu do mediów społecznościowych w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, a co czwarty (24 proc.) podał, że będzie to ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu oferty.
- Ponad dwóch na pięciu pracowników (41 proc.) podało, że ich firmy eksponowały elastyczną politykę w odniesieniu do urządzeń i mediów społecznościowych jako zachętę do podjęcia pracy.
- Niemal jedna trzecia wszystkich pracowników (31 proc.) uważa, że ich umiejętność posługiwania się mediami społecznościowymi i urządzeniami była atutem przy staraniach o pracę. Tak więc firmy zdają sobie sprawę, że pokolenie milenijne dzięki znajomości nowych technologii może poprawić ich wyniki i zwiększyć przewagę nad konkurencją.
Wpływ zdalnego dostępu i elastycznych godzin pracy na wybór zatrudnienia
- W przypadku pracowników, którzy nie mają zdalnego dostępu do sieci i aplikacji korporacyjnych, głównym uzasadnieniem są reguły korporacyjne (48 proc.), w tym wpływ kultury korporacyjnej i opór przed wprowadzeniem bardziej rozproszonego modelu komunikacji.
- Pomimo to pracownicy oczekują większej elastyczności. Przynajmniej jedna czwarta wszystkich pracowników (29 proc.) podaje, że brak dostępu zdalnego może wpływać na ich decyzje dotyczące pracy, na przykład powodować chęć zwolnienia się z firmy, spowolnienie pracy lub odrzucenie oferty pracy.
Znaczenie urządzeń mobilnych
- Pod względem ważności urządzenia i przekazywane przez nie informacje rywalizują z pieniędzmi. Połowa studentów i młodych pracowników (49 proc.) podaje, że woleliby zgubić portfel lub portmonetkę niż smartfon albo inne urządzenie mobilne.
- Minęły już czasy jednego urządzenia. Dzisiaj przeszło trzech na czterech pracowników (77 proc.) ma kilka urządzeń, na przykład laptop i smartfon, albo kilka telefonów i komputerów. Jedna trzecia wszystkich pracowników (33 proc.) używa co najmniej trzech urządzeń do pracy.
- Jak wynika z powyższych danych, większość studentów – siedmiu na dziesięciu (71 proc.) – uważa, że powinno być dozwolone używanie urządzeń dostarczonych przez firmę również do celów prywatnych ze względu na mieszanie się komunikacji prywatnej i służbowej w codziennym życiu.
- Czterech na pięciu studentów (81 proc.) chciałoby samodzielnie wybrać sobie urządzenie do pracy – otrzymać z firmy pieniądze na zakup wybranego urządzenia lub przynieść własne urządzenie jako dodatek do urządzenia standardowo wydawanego przez firmę.
- Około siedmiu na 10 pracowników (68 proc.) uważa, że firmy powinny im umożliwiać dostęp do mediów społecznościowych i stron prywatnych z urządzeń wydawanych przez firmę.
- Ponad dwóch na pięciu studentów (42 proc.) uważa, że firmy powinny być elastyczne i przychylnie nastawione do ich potrzeb łączenia się z mediami społecznościowymi i stronami prywatnymi.
Stosunek do elastycznych godzin pracy i zdalnego dostępu do sieci
- Trzech na 10 studentów (29 proc.) wyraża przekonanie, że kiedy zaczną pracować, możliwość pracy zdalnej w elastycznych godzinach będzie ich prawem, a więc czymś więcej niż przywilejem.
- Aktualnie ponad połowa pracowników (57 proc.) może łączyć się z siecią firmową z pewnych odległych miejsc, ale tylko jeden na czterech (28 proc.) może to robić w każdym czasie i z dowolnego miejsca. Dwóch na pięciu (43 proc.) uważa, że możliwość łączenia się z siecią firmy w dowolnym miejscu i czasie ma krytyczne znaczenie dla ich pracy.
- Siedmiu na 10 studentów (70 proc.) uważa, że regularna obecność w biurze nie jest konieczna, z wyjątkiem ważnych spotkań. Jeden na czterech sądzi nawet, że możliwość pracy z domu lub pracy zdalnej zwiększyłaby ich wydajność. Podobne globalne liczby dotyczą także pracowników – 69 proc. z nich uważa, że regularna obecność w biurze jest niepotrzebna. Dla porównania można przypomnieć, że według raportu z 2010 trzech na pięciu (60 proc.) pracowników (w różnym wieku) uważało, że przywiązanie do biura jest niepotrzebne. Wyniki z 2011 r. wskazują, że oczekiwania nowej generacji pracowników w coraz większym stopniu kładą nacisk na elastyczność, mobilność i niekonwencjonalny styl pracy.
- Ponad połowa studentów i pracowników chce mieć możliwość dostępu do informacji firmowych przez sieci korporacyjne za pomocą swoich komputerów domowych (63 proc.) i osobistych urządzeń mobilnych (51 proc.).
- Nowa generacja pracowników spodziewa się, że w przyszłości będzie można mieć dostęp do sieci i aplikacji korporacyjnych z różnych urządzeń nienależących do firmy, takich jak ekrany nawigacji samochodowej, ekrany foteli w samolotach i telewizory.
Informacje o badaniu
- Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Cisco przez agencję InsightExpress, zewnętrzną firmę ze Stanów Zjednoczonych, zajmującą się badaniami rynkowymi.
- Firma Cisco zleciła badanie w celu utrzymania stanu wiedzy na temat współczesnych wyzwań napotykanych przez firmy starające się zaspokajać aktualne i przyszłe potrzeby swoje i swoich pracowników, w obliczu coraz większej mobilności personelu, rosnącego poziomu zagrożeń i dostępu do technologii mogących udostępniać aplikacje i informacje w bardziej nieograniczony sposób – od zwirtualizowanych centrów przetwarzania danych i środowiska typu „cloud” po tradycyjne sieci przewodowe i bezprzewodowe.
- Badanie globalne składa się z dwóch ankiet. Jedna z nich dotyczy studentów, a druga młodych pracowników w wieku do 30 lat. Każda ankieta przeprowadzona została wśród 100 respondentów z każdego z 14 krajów, co dało łączną liczbę 2800 respondentów.
- Badana grupa 14 krajów objęła USA, Kanadę, Meksyk, Brazylię, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię, Niemcy, Włochy, Rosję, Indie, Chiny, Japonię i Australię.
Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny firmy Cisco w Polsce
„Publikacja Cisco Connected World Technology Report zawiera rzeczywiste dane na temat sposobów uzyskiwania dostępu do informacji przez studentów i młodych pracowników działów informatycznych oraz zmian, jakie to wywołuje w komunikacji w przedsiębiorstwach. Wynikają z niej pewne ciekawe wnioski dla firm w naszym kraju. Wnioski te są interesujące nie tylko dla działów informatycznych, lecz także dla specjalistów ds. kadr oraz dla przedsiębiorców, ponieważ nowa generacja pracowników i jej wymagania w stosunku do technologii będą miały wpływ na decyzje o wyborze miejsca pracy oraz na ukształtowanie się nowej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Od reakcji firm na te potrzeby będą zależały ich sukcesy w doborze kadr oraz ich konkurencyjność. To już nie jest tylko trend w technologii – to trend w biznesie.” ◊