Podczas tegorocznego kongresu Mobile World Congress™ firma Adobe przedstawiła postępy w pracach nad platformą Adobe Flash, w tym wersję Adobe AIR na urządzenia przenośne.

Nowa wersja będzie stanowić jednolite środowisko uruchomieniowe dla samodzielnych aplikacji opracowywanych w ramach Open Screen Project™ – inicjatywy prowadzonej przez Adobe, w której uczestniczy już blisko 70 partnerów z całej branży. Adobe AIR, przy oczekiwanym wprowadzeniu obsługi platformy Android™ dalej w 2010 r., oferuje programistom bogate w funkcje środowisko do opracowywania zaawansowanych aplikacji mogących działać poza przeglądarką zainstalowaną na urządzeniu przenośnym, niezależnie od wykorzystywanego systemu operacyjnego. Autorzy będą mogli sprzedawać swoje programy w sklepach z aplikacjami na urządzenia przenośne. AIR wykorzystuje funkcje odtwarzacza Flash Player 10.1 opracowane specjalnie z myślą o takich właśnie urządzeniach. Najnowsza wersja tej platformy została zoptymalizowana pod kątem wydajności na wyświetlaczach tych urządzeń (w tym telefonów komórkowych). Ponadto wykorzystuje natywne możliwości sprzętu, dzięki czemu obsługa aplikacji będzie jeszcze łatwiejsza i przyjemniejsza.

Firma Adobe udostępniła również wersję beta odtwarzacza Flash Player 10.1 do testów dostawcom treści i autorom aplikacji na urządzenia przenośne. Oficjalna premiera odtwarzacza planowana jest na pierwsze półrocze 2010 r. Jest to pierwsza spójna edycja wydana w ramach projektu Open Screen Project. Umożliwia ona bezproblemowe przeglądanie serwisów WWW zawierających bogate aplikacje, treści i filmy w wysokiej rozdzielczości (HD) na ekranach różnej wielkości, np. na nowych tabletach, smartfonach, netbookach, smartbookach, komputerach biurkowych i innych urządzeniach elektronicznych powszechnego użytku. Według analizy przeprowadzonej w styczniu 2010 r. przez firmę Strategy Analytics, do końca 2012 r. już ponad 250 milionów smartfonów będzie obsługiwać pełną wersję odtwarzacza Flash Player. Platformy przenośne obsługujące pełną wersję tego odtwarzacza obejmują Androida, BlackBerry, Symbian OS, Palm webOS oraz Windows Mobile. Kilku kolejnych partnerów zapewniło, że pracują nad wprowadzeniem obsługi Flash Player 10.1 na ich platformy.

– Bardzo nas cieszą postępy prac nad odtwarzaczem Flash Player 10.1 oraz pracy wykonanej do tej pory w ramach testowania wersji beta przez programistów, dostawców treści i partnerów projektu Open Screen Project – powiedział David Wadhwani, dyrektor generalny i wiceprezes ds. platform w firmie Adobe. – Wraz z kolejnym krokami stawianymi przez platformę Flash w świecie urządzeń przenośnych umożliwiamy programistom i dostawcom treści oferowanie owoców swojej pracy na dowolne urządzenia. W ten sposób konsumenci będą mieć dostęp do swoich ulubionych mediów interaktywnych i aplikacji niezależnie od platformy, z której będą w danej chwili korzystać.

Adobe AIR umożliwia programistom tworzenie aplikacji WWW bez przejmowania się ograniczeniami nakładanymi na nich przez konkretne przeglądarki WWW. Dzięki wprowadzeniu obsługi urządzeń przenośnych Adobe AIR umożliwia wykorzystywanie specyficznych funkcji oferowanych przez systemy operacyjne instalowane na takich urządzeniach, jak równoczesna obsługa kilku punktów dotknięcia, a także obsługa gestów, przyspieszeniomierza i orientacji wyświetlacza. Oprzyrządowanie platformy Flash i oprogramowanie Adobe Creative Suite umożliwiają programistom i dostawcom treści tworzenie, testowanie i oferowanie aplikacji na wiele różnych urządzeń i systemów operacyjnych z wykorzystaniem jednego zestawu narzędzi i interfejsów programowania do wszystkich platform jednocześnie. Programiści korzystający z programu Adobe Flash Professional CS5 z Adobe Packager for iPhone mogą wykorzystać kod swoich aplikacji na iPhone do stworzenia takich samych aplikacji na Androida.

– Adobe AIR 2.0 jest doskonałą technologią umożliwiającą tworzenie naprawdę udanych aplikacji na urządzenia przenośne – powiedział Christy Wyatt, wiceprezes działu aplikacji i ekosystemu oprogramowania w firmie Motorola. – Czekamy z niecierpliwością na wprowadzenie AIR na platformę Android, co umożliwi programistom stworzenie zaawansowanych aplikacji, które oczarują osoby korzystające z naszych urządzeń przenośnych.

Poszerzenie zakresu funkcji obsługiwanych przez Adobe AIR o platformy urządzeń przenośnych umożliwia programistom łatwe tworzenie aplikacji kontekstowych, charakteryzujących się możliwością dostosowania sposobu wyświetlania treści i wydajności do różnych kontekstów działania aplikacji, przy jednoczesnym wykorzystaniu tego samego kodu na różnych urządzeniach i platformach. Kontekstem działania aplikacji może być konkretny rodzaj wyświetlacza, sposoby interakcji z oprogramowaniem specyficzne dla konkretnego urządzenia, funkcje specyficzne dla platform przenośnych, a także różnice w dostępie do sieci i przepustowości. Możliwe jest również personalizowanie treści na podstawie historii działań użytkownika lub danych społecznych.

Projekt Open Screen Project

Prowadzony przez firmę Adobe projekt Open Screen Project łączy blisko 70 liderów z całej branży. Wszyscy uczestnicy projektu współpracują nad stworzeniem spójnego środowiska uruchomieniowego obejmującego telefony komórkowe, komputery biurkowe i inne urządzenia elektroniczne powszechnego użytku. Inicjatywa ta stawia czoło wyzwaniom związanym z przeglądaniem serwisów WWW i uruchamianiem samodzielnych aplikacji na wielu różnych urządzeniach, a także stara się znieść bariery stojące na drodze do bezproblemowego udostępniania treści i aplikacji na różne platformy. Wśród firm, które dopiero dołączyły do projektu, znajdują się tacy potentaci, jak Disney Media Interactive Group, Nickelodeon, ESPN, MTV.com, Southpark, Symbian Foundation, Freescale, Vizio, Opera, MIPS Technologies, Wind River, Addicting Games, Imagination Technologies, Epix, PBS itp. ◊