Zwiększenie bezpieczeństwa jest głównym powodem podejmowania decyzji o zakupie rozwiązań inteligentnego domu, wynika z najnowszego europejskiego badania zrealizowanego przez firmę D-Link. Przeprowadzone na grupie 8500 respondentów pokazuje aktualny poziom świadomości dotyczący rozwiązań inteligentnego domu i sposób upowszechniania się rozwiązań tego typu. Pokazuje też, jak najczęściej ludzie postrzegają tę technologię.
Według badania, najważniejszym powodem decyzji o zakupie rozwiązań Smart Home było sprawienie by „dom był bardziej bezpieczny”, na co wskazało dwukrotnie więcej respondentów, niż na korzyści związane z możliwością poczynienia oszczędności. Skupienie się głównie na bezpieczeństwie sprawiło, że trzy produkty, które wskazano jako cel zakupów w perspektywie roku to kamery monitoringu (23 proc.), Smart Plugi (25 proc.) oraz czujniki ruchu (14 proc.).
Bezpieczeństwo na samym szczycie wskazań w badaniu odzwierciedla oczekiwania ludzi wobec inteligentnego domu. W praktyce oznacza to na przykład koniec zastanawiania się już po wyjściu z domu, czy któreś z okien zostało otwarte. Więcej niż jedna trzecia badanych wskazała też na możliwość zarządzania domem podczas kładzenia się do snu. Bez ruszania się z łóżka można wówczas zgasić światło w całym domu i upewnić się, że drzwi do ogrodu są zamknięte. Pomimo wzrostu popularności serwisów strumieniowo przesyłających muzykę i filmy, jedynie 13 proc. wskazało na rozrywkę, jako główny cel inwestycji w inteligentny dom.
- Jednym z celów badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czym dla mieszkańców Europy w rzeczywistości jest technologia inteligentnego domu. Badanie pokazało, że dla wielu osób oznacza ona większą kontrolę nad domem, głównie nad jego bezpieczeństwem – powiedział Kamil Rusjan, Marketing Manager z D-Link Polska.
Blisko jedna trzecia badanych chciałaby po prostu zautomatyzować dom, a 1 na 10 biorących udział w badaniu użyłby inteligentnego urządzenia do poprawy nadzoru nad małymi dziećmi lub domowymi zwierzętami.
Na rynku jest wiele różnych aplikacji zarządzających do wyboru. Badanie pokazało wyraźną potrzebę łatwości korzystania z rozwiązań inteligentnego domu. Ponad połowa badanych opowiedziała się za zarządzaniem całym systemem z jednego miejsca na swoim telefonie.
Wyniki badania opracowano na podstawie ponad 8500 ankiet wypełnionych przez klientów D-Linka w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Norwegii, Polsce, Rumunii, Słowacji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Holandii i Wielkiej Brytanii.
Źródło: D-Link Polska